Web Design
Australien

I forbindelse med vores tur til New Zealand tog vi et stop over i Sydney.

Billederne derfra finder du her.

Sydney

I Sydney myldrer det med motionister i parker, på gaderne – alle vegne. Men det er en storby, så her kommer de slipseklædte kontorfolk og højhælede kvinder – begge parter ofte med en pc og løse papirer i favnen.

Når man bor tæt ved centrum, som vi gjorde, kan man nå de fleste seværdigheder inden for en halv times tid til fods. Men desværre er Ullas rygproblemer ikke oplagt til længerevarende vandringer.

Men en spændende by med masser af parker og grønne træer i gademiljøet.

Hvad man ikke kan undgå at bemærke er, at mange af de unge er et hovede højere end en selv.

Fra rejseberetningen er her afsnittet om Sydney:

11.02.2014  Sydney

Natten er kort, for vi skal fra hotellet kl.04:30 for at nå vores indcheckning til flyet kl. 07:00.

Vi er så heldige, at vores chauffør ofrer sin nattesøvn og påtager sig opgaven at køre os til lufthavnen.

Morgenmaden havde vi hentet i hotellets reception i færdigpakkede æsker, og vi måtte undvære kaffen/theen, da vi indtog den inden sikkerhedskontrollen.

En lille blund på New Zealand Airs A320 forkortede fornemmelsen af den 3½ times flyvning, og tilmed vandt vi to timer i tidsforskel.

Vi kunne naturligvis ikke få vores værelser, da vi dukkede op kl.10,  men fik opbevaret vores habengut og fik bykort, så vi kunne orientere os.

Apostlenes heste førte os gennem de to centrale parker, en med et monument for faldne i verdenskrigene, og den næste Hyde Park (bykort). I det hele taget er mange af navnene hentet fra England. Således er vejen til parkerne Oxford Street.

Vi kommer forbi flere gamle bygninger ….

Og pludselig er vi ved operahuset, og her ved havnen er der liv og adskillige restauranter.

Efter frokosten går Ulla og jeg hjemad gennem den nærliggende store, botaniske have. (kort). Her er masser af træer, buske og blomster, men efter en god formiddagsrytme, volder Ullas ryg problemer, så hjemturen bliver lang.

Til gengæld er den egentlig interessant, fordi den går gennem kvarterer, hvor der ikke er megen trafik, og hvor højhusene i den centrale bydel er erstattet af mange 2-etages gamle bygninger med  støbejerns altaner og gelændere.

Her er malet billeder på motorvejens betonstolper, og vi finder en rolig lille plads med et listigt sted meget tæt ved vores hotel.

Jeg var ude at sondere markedet for spisesteder. Havde set en annonce for en mexikansk restaurant, og den så fornuftig ud. Der var også en restaurant tæt ved hotellet med et underligt spisekort, og endelig en stor pub.

Vi startede med at opsøge den mexikanske, som viste sig ikke at være specielt mexikansk, godt fyldt med unge mennesker, hvor af nogle endog røg, og spisekortet...

Så prøvede vi pubben, men her var høj musik, så øjnene faldt på en lille italiensk restaurant, hvor vi fik ganske fortræffelig carpaccio af laks. Da vi gik ud fra restauranten var det begyndt at regne, så vi var glade for, at vi havde spist dør og dør med hotellet – og konstaterer næste morgen, at det er hotellets restaurant..

12.11.2014 Havnerundfart

Her på hotellet har vi kun fået tildelt 'continental breakfast', så vi må undvære rørægget. Til vores overraskelse er morgenrestauranten identisk med aftnens spisested.

Vi skal på havnerundfart, som starter ned ved kajerne, hvor vandbusserne og rundfarterne tager udgangspunkt. For ikke at ødelægge hele dagen for Ulla, tager vi en taxa, og vi er i god tid til at få byttet vores voucher med en rigtig billet.

Den båd vi skal med har alene folk, der har bestilt en  tur med morgenkaffe, så det er ikke det store renderi, man kunne have frygtet.

Der er en ganske fremragende guide til at fortælle om, hvad vi ser, og der er rigtig mange bugter omkring haven – fyldt med dyre sejlskibe og eksklusive huse i millionklassen – alle med havudsigt, da pynterne alle skråner op så man kan få havudsigt i flere etager. Her bor rigtig mange af de kendte og rige.

Da turen var færdig tog vi den gratis bus 555, der kører gennem city, og stod af, så vi kunne opleve Darling Harbour. Det er det gamle værftsområde, som nu er fyldt med et stort indkøbscenter, masser af restauranter – indendørs så vel som udendørs. Her ligger akvariet og marinemuseet med flere krigsfartøjer forankret udenfor.

På hjemturen checker vi prisen på Sydney Tower Eye, den højeste bygning med udsigt over hele byen (og en restaurant samt flere oplevelser).

Selv om der var overskyet er det alligevel lykkedes os at blive mærket af solens stråler og inden vi når tilbage til hotellet hjemsøger vi vores lille oase CinemaCafe, hvor servitricen straks genkender os.

Da den ligger så dejlig tæt ved hotellet, spiser vi også der om aftnen.

IMG_2889.rzJPG

13.02.2014  Sydney set fra bus

Vi har med et par af vores rejsefæller aftalt at tage med en af de todækkerbusser, der har åben 'førstesal'. (Sydney Explorer kort)

Vi skal ikke gå så langt for at finde et sted at hoppe på, og så kommer vi ganske godt rundt i byen, og får samtidig kommentarer til det, vi ser.

Vejret er perfekt med blå himmel og brændende sol, så der skulle være mulighed for at kunne se 80 km væk ud over byen fra dens højeste bygning, som er ca 275 m højt (?) og hvor man kan gå rundet på platformen. Forinden har vi fået en introduktion som er filmet i 4D, og hvor skumsprøjt fra surferbølgerne rent faktisk rammer os på de forreste rækker.

Springer på bussen igen for at fuldende turen, og slutter med at stå af ved Sydney-operaen.

Et niveau under er der et gigantisk spiseområde med bar, restauranter, og masser af turister,

Efter at have fået vandet kamelerne, skal vi have indløst den voucher, vi har på en rundvisning i operaen. Guiden er udmærket, og man kan ved selvsyn se betonkonstruktionen, de hvide og beige Höganäs-klinker, som udgør teglene. Vi er inde i opera- og balletsalen, men ser ikke den største sal, koncertsalen. Omvisningen varer en time, men det er en høj pris – 35 $ - for ikke at se så forfærdelig meget.

Vi nærmer os jo afrejsen, så vi springer på sightseeingbussen igen for at køre mod hotellet.

Vi passerer vores cafe for at sige pænt farvel, og får en god snak med ekspeditricen, som viser sig at være tysker, som har et midlertidigt job.

Vi får pakket kufferterne, så vi kan undvære dem til vi er tilbage i Danmark, og har aftalt at vi ses igen for at se byen og operaen med aftenbelysning, og det er en god oplevelse.

Under spisningen bliver det tordenvejr, men heldigvis ikke lige over os, selv om vi må flytte os i tørvejr.

14.02.2014 Ferien slut

Vi har bestilt den store taxa, der kørte os til hotellet, til at komme og hente os kl.7. Vi er 11, og det er, hvad der kan presses ind.

Indcheckningen foregår uden problemer, og snart sidder vi i Thai's 747 og kan nyde godt, af selskabets gode service.

Det er en flyvetur på 9½ time og fire tidszoner. Heldigvis har vi fået kufferterne checket ind helt til København.

Bangkok lufthavn er stor og noget uoverskuelig med masser af forretninger og lange afstande.

Vi har en voucher på et daghotel, som vi bare skal finde, og det er først efter mange forespørgsler, som fører os på vildveje, at vi får en korrekt og forståelig vejledning, men da har vi også brugt en time med at vade rundt.

Vores fly afgår først 0:50, så vi har næsten 10 timer i lufthavnen, hvilket ikke er specielt morsomt, men nu kan vi i det mindste blive soigneret og få skiftet til det danske klima.

Turen hjem er på 10½ time, og ankomsten kl. 6 lørdag morgen.